Köök

Kui poiste tuba valmis sai ja me sinna sisse kolisime, oli loogiline järgmiseks ette võtta köök(kuigi tegelikult sai mõlemat ruumi üheaegselt osaliselt teha, ilmselt peale seda kui põrand toppama jäi). Köögiga alustades oli mul juba nägemus sellest, milline maja välja nägema hakkab, olemas ja seega ka kööki lihtsam kujundama hakata, mitte et mul kujundamisega väga mingeid raskusi või kokkupõrkeid olnud oleks, kõik on tulnud iseenesest ja ainuvõimalikuna, arvestades olemasolevat mööblit ja maja algupäraseid materjale. Elutoaga ei olnud ma algusest peale rahul aga nüüd on asjad paika loksunud.

Kuna palki on väga raske sirgeks saada muudmoodi kui kasutada mingeid plaate, kipsplaat või saepuruplaat vms, mis minu maitse ei ole, tundus loogiline palgid lihtsalt heledaks võõbata, Majatohtris soovitati selleks kasutada lubivärvi, Eesti toode, suhteliselt odav ja lihtne kasutada. Alguses oli rõõm suur, nähes et piisab kahest kihist ja tulemus on ilus lumivalge, mis muutis hoobilt hämara köögi heledaks ja valgusküllaseks, hiljem on see häirima hakanud et vastu minna ei saa, riided kohe valged ja seinalt värvi maas, küll hajutatult ja mitte silma torkavalt väga. Tööpindade taha kaitseks tundus ainsana sobivat vintage stiilis tapeet mille värvisin üle laevalakiga, mis just öko ei ole, aga kartsin et looduslik kraam jääb siin hätta, uurisime küll asja ja ostsime esialgu karnauubavaha aga tapeeti see ei kaitsenud, tapeedi alla paigaldasin pingupapi, mida ma ka uuesti vist ei kasutaks aga alternatiivi ka ette väga ei kujuta, kui siis Soome papp. Põrand oli suhteliselt kehvas seisus võrreldes teiste tubadega, küll ka Soome pai alla maetud ja naelu paksult täis, otsustasin köögis põranda valgeks värvida, sama tegime puupliidi ja soojamüüriga, korstnalt aga vastupidiselt kraapisime värvi ja savikrohvi maha sest mulle väga meeldib vana punane tellis. Puupliidi rauad tõmbasime traditsioonilise musta vahendiga üle, nime kahjuks ei mäleta, Soome toode Majatohtrist. Lagi oli läbi sadanud, seal oli vjaa veidi pahteldada ja värvisin lae linaõlivärviga valgeks. Eelmisest kodust oli meil kaasas sinna mõõtude järgi tellitud kööginurk ja see tuli kuidagi siia kööki sobitada, samas kraanikausi ja nõudepesumasina jaoks oli vaja uut tööpinda, mille abikaasa otsustas ise meisterdada. Meil on algusest peale nii kokku lepitud et mina ütlen mida ja kuidas ma tahan ja abikaasa siis aitab kuidas oskab, nii ei ole meie majas kunagi olnud ühtegi vaidlust teemal sisekujundus ja abikaasa ise väidab et on sellega üimalt rahul. 🙂 Ja mul on ka selle võrra palju lihtsam, ei pea kompromisse otsima ja poes läheb ka hulga kiiremini. 🙂

_MG_3163_MG_3998

Kõik mis ma valgeks värvisin linaõlivärviga, on nüüdseks kollakaks tõmbunud ja ebaühtlaselt, kui aega rohkem kunagi ja suured ja olulised tööd sees tehtud, värvin kõik uuesti üle ka ühel päeval. Värvida mulle meeldib ja väga.

_MG_3154_MG_4784

Meil polnud head suurt söögilauda ja osta me midagi põhimõtteliselt ei tahtnud, seega võtsime laka pealt laiad lauad ja lasime need saekaatris paksusmasinast läbi lasta ja servata, sama tegime ka kraanikausialuse tööpinna ja vannitoa kraanikausi kapi jaoks, abikaasa liimis need kokku, mina lihvisin üle ja peitsisin ning lakkisin üle. Nõudepesumasina ostsime integreeritava ja mees pani punnlauad vineerplaadi külge ja kruvis selle masina ukseks, käepide külge ja valmis. Moodsa välimusega kodutehnikat mina siia vanasse majja ei taha, taaskord maitse üle ei vaielda ja igaühele oma. 😀

_MG_4766

Selleks et palgid puhtaks saada korralikult, tuli eemaldada ka kõikvõimalikud liistud, alustades ukseliistudega ja lõpetades lae omadega, seejärel tuli need lihvida ja uuesti üle värvida, neilt ma värvi täielikult eemaldada ei jaksanud, see on väga töömahuks.

Puupliit on üks ütlemata mõnus asi, oma soojuse ja praksumisega loob see õige kodutunde ja veidigi külmemal ajal on meil igal õhtul tuli pliidi all, teeme sellel süüa ja istume abikaasaga kordamööda punutud korvtoolis pliidi kõrval ja loeme midagi mõnusat. Pliidi ette oli vaja tellida uus plekk ja pliidi all polnud enam puudekasti, selle tegime leitud sibulakuivatusrestist ja ehituspoest ostetud ratastest, sobis nagu valatult. Kohtvalgusti pliidi kohale tegin ise kahest vanast lambist kokku ja kasutades ka tapeeti, üsna omanäoline sai.

_MG_3152_MG_3914

Mina olen alati unistanud köögist mis võiks olla kodu süda, teadsin et seal peab olema mitmeid mugavaid istumiskohti, üheks osutus vana metallist võrevoodi mille külgi saab ära võtta, leidsin selle kunagi kui me esimene laps oli pisike, sõprade aiast kolihunnikust. Abikaasa väänas selle sirgeks, mina värvisin üle ja heegeldasin uue võrgu.

_MG_5241

Ideaalist on puudu veel valge laudis, mida abikaasa just praegu mu selja taga paigaldab ja selle kohale siis savikrohv, mida me hakkame homme seina panema, tütre toas saime esimese kihi seintele. Tellisin ka oma õmmeldud padjakatetele tikandid, kuna ei leidnud kaubandusest midagi sobivat, igal pool on ingliskeelsed kirjad mis minu meelest on igati kohatu vanas Eesti talumajas. Ja siis unistan ma veel retro kohvimasinast, ma isegi leidsin meie veekeetja ja rösteriga sobiva, samalt firmalt De Longhi, aga see ei jahvata kohvi vaid selle puhul kasutatakse kohvi padjakesi, otsime aga edasi. 🙂 Hetkel saadaval näiteks selline nunnu: http://www.onoff.ee/koogitehnika/espresso-ja-kohvimasinad/delonghi-ecov310bg/

_MG_5319

Vahepeal saime krohvi seina ja otsustasime selle jätta nii nagu see on, ei värvigi valgeks sest sobib ideaalselt punaste tellistega.

_MG_5713

One thought on “Köök

  1. Hei hei!
    Meie majas valdavalt savikrohvitud seinad ja alumine osa laudis just sellel samal põhjusel, et oleks lihtsam hooldada. Kasutame meie Saviukumaja tooteid ja soovitan neid kohe väga. Värviga esialgu ei jända, vaid kasutame kõige viimase kihina peenviimistluskrohvi, mis on juba toonitud. Selle võib katta lisaks metüültselluloosiga, mis on krundiks (kasutatakse ka sideainena värvis), samuti võib sellega katta savi- ja lubivärve. Siis ei määri enam. Olen kunagi ka kriiti, booraksit ja kohupiima kasutanud, aga praegu eelistan peenviimistluskrohvi või Saviukumaja savivärve ja lubivärve. Nii savi kui lubja peal võib kasutada ka stuccot või marmorinot. Sobivad hästi nt kööki ja vannituppa ja kaitsevad seina veepritsmete jms eest ning on puhastatavad. Vannitoas on meil lubikrohv, seal kasutame lubistoccot ja ilmselt ka marmorinot. Stuccot kasutame ka vannitoas oleval soojamüüril, köögis üks sein sellega tehtud. Puupliit on ka krohvitud ja köögis oleva poole katame ilmselt gekolaktiga (tadelakti tehnika siis). Aga võib-olla sa tead seda juba kõike 🙂

    PS! Talvel külmaga kuivavad seinad ka väga edukalt, õues ju niiskust vähem. Kütad ja tuulutad. Suvel saab muidugi paremini tuulutada, kuid õhuniiskus on suurem ja see kajastub ka toas. Tuleb valida kas perioodi, millal krohvida, kuid saab kasutada ka niiskusekogujat, mida meiegi sügise poole tegime.
    Ja savi on meil siin kulunud oioioioioi kui palju…..

    Like

Leave a comment